Tak a je tu finále, za tých pár dní sme si dali dohromady terminológiu zabezpečovacích systémov. V minulom bloku som vám sľúbil, že sa priblížime k zabezpečovacej pecke . Určite vám ju predstavím ale všetko poporiadku. Čakajú nás:
Spoločným menovateľom rádiolokačných a bezdrôtových systémov, ktoré si nižšie popíšeme je, že vedia lokalizovať chránený predmet alebo vozidlo bez využitia GPS a GSM siete.
Zaujímavé …
Predstavujú vlastne malé vysielačky pracujúce na jednoznačne pridelenej frekvencii, ktorú povoľuje štát a ktorej licenciu udeľuje Telekomunikačný úrad. Tým, že je táto frekvencia pridelená danej vysielačke , štát garantuje, že na danom frekvenčnom pásme nebude môcť pôsobiť žiadna iná vysielačka/rušička. Ak by sa tak náhodou stalo tak štát má prostriedky ako tohto votrelca spacifikovať. Občas sa nám to stane ak niektorý z rádioamatérov sa snaží objaviť spojenie a zatúla sa týchto pásiem. Úlohou rádiolokačných systémov je poskytnúť informáciu na centrálny pult ochrany vozidiel o narušení vozidla bez použitia GSM siete. Využíva sa na to sieť vybudovaných prenášačov (veží) na rôznych výškových budovách, kopcoch alebo návršiach. Rádiolokačné systémy tu boli skôr ako GPS a GSM a do ich príchodu plnili presne túto navigačnú úlohu aj v armáde na navádzanie diaľkových striel. Pri bezpečnostných systémoch majú rádiolokačné systémy výhodu v tom, že aj keď ukryjete vozidlo do podzemnej garáže, prevozného kontajnera na železnicu alebo kamión, tak ho viete pomocou rádiolokačnej techniky dohľadať. Princíp spočíva v šírení vĺn. Kým pri rádiolokačných systémoch ide o nízke frekvencie s veľkou amplitúdou, ktorá sa ťažko ruší, tak pri GSM systémoch sú to veľmi vysoké frekvencie s veľmi malou amplitúdou signálu, ktorá sa ruší veľmi jednoducho.
Jediným obmedzením rádiolokačných systémov je územné pokrytie na rovnakej frekvencii. Mnohé krajiny majú na nízkych frekvenciách bezpečnostné zložky a štátne organizácie a tak zabezpečiť rovnakú frekvenciu pre rádiolokačné systémy pre všetky štáty Európy je prakticky nemožné. Napriek tomu sú schopné pracovať na celom svete a ich dohľadanie je potom odkázané na výjazdové jednotky, ktoré sú naladené na rovnakú frekvenciu ako je naladená rádiolokačná vysielačka.
Tu vlastne platí pravidlo: Keď nejde signál od auta k prijímaču na veži , tak ide veža za signálom k autu !!!
Nestratili ste sa v tých frekvenciách? Rozumiem je to niečo nehmatateľné, ale za chvíľu uvidíte súvislosti 😊
Je ich v súčasnosti veľmi veľa typov a druhov, ale ja sa zameriam len na tie, ktoré sa využívajú v oblasti zabezpečenia vozidiel. Dlhé roky, sa technika v tejto oblasti snažila vyrovnať s problémom batérii , ktoré tieto systémy napájali, lebo od ich výdrže bol závislý výsledok celého snaženia. Ak ste chceli strážiť autá , tovary ktoré nemali trvalé napájanie tak potom batéria v týchto systémoch bola dosť podstatnou súčiastkou. Pripájanie sa na GSM sieť a komunikovať s GPS je energeticky veľmi náročné a batérie v týchto systémoch vydržia maximálne niekoľko týždňov aj to v spiacom režime a keď príde k poplachovému stavu tak sa batéria do 4-5 hodín vybije. V posledných mesiacoch sa objavujú nové pohľady na lokalizáciu a jednou z nich je využívanie internetu WIFI sieti a rádiového spojenia bez GPS a GSM sieti.
Ako to funguje?
Každá verejná WIFI má svoju pevnú IP adresu – Mesto, ulicu, s popisným číslom. Tento údaj je v databázach verejných sietí a bezdrôtové bezpečnostné systémy s nimi pracujú. Akonáhle sa dostanú do ich poľa načítajú ich IP adresu a prostredníctvom rádiovej siete dostanú informáciu o polohe chráneného auta do zabezpečenej internetovej siete. No a potom šup s ňou na 24-hodinový dispečing.
Poviete si ale tá informácia o polohe nie je presná ukradnuté auto môže byť skryté v garáži, pod domom a čo mimo miest kde nie je verejná WIFI ?
AK ste sa teraz chvíľu zamysleli, tak vám určite neuniklo, aké veľké výhody má GPS/GSM vyhľadávací systém a aká je jeho slabina (rušička).
Ak si uvedomíte, čo je silná stránka Rádiolokačného systému tak zistíte, že (je veľmi ťažko rušiteľný) a Veža môže prísť k autu..
Tak potom
Už vám určite svitlo.
Spojením týchto technológií sa dopracujete k jedinečnému systému, ktorý eliminuje malé medzery jednotlivých systémov a tvorí s 99,9% istotou najúčinnejší vyhľadávací systém ukradnutých vozidiel.
A to sa deje aj v praxi, s ktorou sa stretávam u nás v Secare:
Vozidlo je odcudzené GPS/GSM zareaguje a pošle informáciu o krádež, za chvíľu prichádza informácia o zaregistrovaní rušičky a vozidlo posiela veľmi zriedka informáciu o svojej polohe nastupuje rádiolokácia = vozidlo je zaistené a vrátené majiteľovi.
Tak a sme vo finále, verím, že ste našli odpovede na otázky a ujasnili ste si niektoré fungujúce procesy v zabezpečovacej technike. O každom systéme by sme mohli komunikovať ešte veľmi dlho. Ak sa chystáte kupovať auto a chceli by ste poradiť ako so zabezpečením , volajte, píšte zastavte sa 😊
a do zabezpečenia priatelia
Peter Sirotňák
Secar Technológie