2. blok – Mechanické zabezpečovacie systémy

5 rozdielnych technológií , ktoré vám pomôžu pri výbere zabezpečovacej techniky do vozidiel.

Pekný deň všetkým. Akosi ubehlo tých pár dní , čo sme spolu komunikovali. Ešte si spomínate na základné rozdelenie zabezpečovacích systémov?

Tak to je fajn, lebo to bude podstatné pre ďalšie časti.

Dnes nás čakajú mechanické zabezpečovacie systémy, pod ktoré som zaradil:

  • VIN print
  • Uzamykanie radiacej páky vozidla

VIN print – Označenie čísla karosérie vozidla, ktoré je uvedené v technickom preukaze na všetky sklá. – táto technológia sa používa už viac ako 16 rokov v rôznych modifikáciách.

Nie je to tak úplne mechanické zabezpečenia, ale zahrnul som ho do tohto bloku nakoľko jeho realizácia vyžaduje mechanickú činnosť.

Úlohou tohto typu zabezpečovacieho systému je jednoznačne identifikovať vozidlo už pri vonkajšej obhliadke/kontrole. Úroveň zabezpečenia je tu definovaná, že ak páchatelia by chceli ukradnúť takto označené vozidlo, museli by vymeniť všetky okná(okrem iného), čo je časovo aj manuálne náročné.

Ak by páchatelia však mali zámer ukradnúť takéto vozidlo sa zámerom získať z neho náhradné diely (prevodovku, motor, svietidlá,..) tak im v tom VIN print ako zabezpečenie nepomôže. VINprint nechráni interiér vozidla pred vykradnutím. V praxi má napomôcť policajným hliadkam porovnať podľa EČV či súhlasí VIN uvedené v technickom preukaze z číslom vyleptaným na sklách kontrolovaného vozidla.

Samotné číslo karosérie VIN – sa opíše z Technického preukazu a zadá sa do technologického stroja, ktorý vyrobí šablónu s týmto číslom. Samotný technik následne priloží šablónu na sklo a aplikuje pomocou štetca chemikáliu na vyrezané čísla v šablóne. Po chvíli chemikália vyleptá toto číslo do skla. Ktoré už potom nie je možné opraviť.

Dĺžka samotnej realizácie je približne hodina a môžete si ho objednať aj u nás  

Uzamykanie radiacej páky vozidla – zamedzenie pohybu radiacej páky vozidla, aby nebolo možné preradiť rýchlosť.

Úlohou tohto typu zabezpečovacieho systému je mechanicky zabrániť aby bolo možné preraďovať rýchlosti pri zvyšovaní rýchlosti vozidla. Základom je zaradenie, pri vypnutom motore, spiatočky a otočením bezpečnostného kľúča v zámku tesne vedľa radiacej páky. Otočením zámku sa vo vnútri tohto uzamykania vysunie oceľový tŕň, ktorý zabráni možnému pohybu pri preraďovaní rýchlostí. Nakoľko je zaradená spiatočka, tak je predpoklad, že páchatelia nebudú z miesta činu unikať vo vozidle pri zaradenom spätnom prevode. Samotné teleso zabezpečovacieho systému je vyrobené z uhlíkovej ocele a jeho jedinou úlohou je zabrániť pohybu vozidla po vlastnej osi.  V súčasnej dobe sú zámky konštrukčne prispôsobené presne na každý model vozidla zvlášť. Výnimkou sú novšie vozidlá s automatickou prevodovkou, kde zablokovanie radenia je už automatické pri vypnutí kľúča zapaľovania.

Tento typ zabezpečovacieho zariadenia neumožňuje ochrániť interiér vozidla pred vykradnutím prípadne odtiahnutím – odťahovým vozidlom. Takže riziká sú podobné ako pri VIN print.

Samotná realizácia tohto typu zabezpečenia trvá 2,5 hodiny a nájdete ho aj v ponuke našich bezpečnostných systémov

Modernejší spôsob mechanického zabezpečenia radiacej páky je vo využití elektroniky a automatizácie. Kým v predchádzajúcom popise bolo potrebné vsunúť špeciálny kľúč do zámky mechanického zabezpečenia, tak pri elektronickej verzii tento úkon vypadne a nahradí ho elektronika, ktorá zabezpečí automatické zablokovanie radiacej páky po zaradení spiatočky pri vypnutom motore. Pre odomknutie systému sa použije elektronický Identifikačný čip, ktorý zabezpečí jednoznačnú identitu majiteľa k vozidlu a radiaca páka sa odomkne.

Vedeli by ste si tento typ zabezpečenia predstaviť vo vašom vozidle? Nechajte si ešte priestor aj na ďalšie bloky ?. Už za pár dní blok 3 – elektronické zabezpečovacie systémy.

PS:  Dôležité je sa odlíšiť od výrobnej mašinérie vozidiel, kde sa používa pre 1 000 000 vozidiel rovnaký spôsob zabezpečenia. A tak akékoľvek iné je pre páchateľov prekvapením.

a do zabezpečenia priatelia

Peter Sirotňák
Secar Technológie

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len na účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov