Fúúúú tak sme tu opäť. Tak už máte jasno v prvých troch blokoch zabezpečovacích systémoch ? Tak si udržte čerstvú myseľ lebo dnes by som sa rád povenoval vyhľadávacím zabezpečovacím systémom na báze GPS/GSM
Tešíte sa? Ja áno nakoľko som bol pri ich zrode a implementácii na Slovensku, ale keď tak rozmýšľam vlastne som bol pri všetkých 😊
Dnes by som systémy rozdelil na:
Skôr ako začneme ešte malé opakovanie aby sme vedeli správne pomenovať veci:
Je vlastne systém pozostávajúci hlavne so satelitov, ktoré obiehajú po obežných dráhach okolo našej Zeme. Keďže máme niekoľko veľmocí , ktoré vlastnia tieto systémy, na oblohe obieha Americké , Ruské, Čínské … satelity nezávisle jeden od druhého. Ešte tam obiehajú aj satelity menších zemí ale to nie je podstatné. Mimochodom Európa na ten svoj stále čaká… Podstatné je , že tam hore je celkom hustý pohyb.
V prípade ak objekt , v našom prípade auto, je vybavený GPS komunikátorom (malá čierna krabička s GPS anténou) , ktorý je schopný nadviazať spojenie medzi satelitmi letiacimi niekoľko km nad zemou a autom idúcim/stojacim na ceste. Táto komunikácia nám prinesie 2 základné informácie. Geografické súradnice (zemepisná šírka a dĺžka) a čas. Zostáva otázka ako túto informáciu preniesť k bezpečnostným centrálnym pultom ochrany majetku aby vedeli zistiť polohu vozidla po krádeži. Tak prišla GSM.
Mobilná telekomunikačné sieť. Tak ako sa vieme posielať dáta z jedného mesta do druhého tak pre zabezpečenie je to rýchle a spoľahlivé prenesenie informácie o narušení vozidla na 24- hodinový pult ochrany majetku.
Vyhľadávajú a svojou úspešnou činnosťou pomáhajú vrátiť ukradnutý majetok ich majiteľom a zároveň umožnia polícii chytiť , usvedčiť a zlikvidovať skupiny páchateľov združených v rôznych gangoch. Úloha vyhľadávacieho zabezpečovacieho systému je teda jasná, lokalizovať odcudzené vozidlo kdekoľvek v rámci povrchu zemského a umožniť tak výjazdovým jednotkám rýchly a veľmi presne cielený zásah. Ak sa k tomuto základu pripojí inteligentná riadiaca jednotka, vyhodnocujúca skutočné odcudzenie/vlámanie do vozidla podporené prenosom takejto informácie na 24-hodinový bezpečnostný pult tak máte BINGO !!!.
Čo teda musí vyhľadávací bezpečnostný systém obsahovať ?
Tu sú minimálne parametre:
To všetko je potrebné podporiť 24-hodinový pult, ktorý tieto údaje v reálnom čase spracováva a koná okamžite 365/7/24. Len takýto systém môžeme plnohodnotne pomenovať ako Vyhľadávací zabezpečovací systém.
Montáž vyhľadávacieho systému do 3 hodín
Všetko ostatné, čo sa objavuje v rôznych reklamných a marketingových letákov vyčačkané super krásnymi mobilnými aplikáciami, kde vám auto jazdí po mapovom podklade sú len pozlátka a tieto GPS/GSM systémy patria do inej skupiny a tou sú:
Úmyselne som tieto systémy vyčlenil zo zabezpečovacích systémov. Ich úloha je prednostne informačná a skôr prináša úspory ako ochranu. Sú založené na rovnakom princípe ako vyhľadávacie systémy ale neslúžia tomu účelu. Veď prečo by patrili potom do inej kategórie. Za určitých okolností majú aj bezpečnostný prínos. Ak to páchatelia nepredpokladajú tak sa môže vozilo lokalizovať a vrátiť majiteľovi aj takto jednoducho vybaveným GPS/GSM systémom. Základné rozdiely sú v bezpečnostných prvkoch systému. Monitorovacie systémy neobsahujú záložné zdroje, keď tak len veľmi malá kapacita aby bol zabezpečené korektné ukončenie prenosu dát po strate hlavného napájania. Zároveň nemajú doplnkové anti deštrukčné snímače a nemenia frekvenciu posielania dát. Pri zapnutí rušičky GPS/GSM signálu sú prakticky stratené a s nimi aj chránený majetok.
Montáž monitorovacieho systému cca 1,5 hodiny
Všimli ste si rozdiely medzi bezpečnostnými a monitorovacími systémami ?
Verím, že áno. Teraz už môžete vyberať lebo máte vedomosť.
Zaradením GPS/GSM systémov do zabezpečenia vozidiel sa hranice pôsobnosti podstatne zvýšili. Už o páchaní trestnej činnosti systémy neinformujú na 300 – 400 m ale na stovky kilometrov. Rýchlosť a pružnosť rýchlej reakcie a zásahových jednotiek v kooperácii s národným dispečerských centrom tvorí kompaktný bezpečnostný systém poskytujúci službu od inštalácie až po dohľadanie vozidla.
Teraz, keď sme si prešli už 4 bloky a máte možnosť a vedomosť porovnať výhody a obmedzenia jednotlivých typov zabezpečovacej techniky, nedráždi vás myšlienka, zostaviť jeden dokonalý bezpečnostný systém do svojho auta?
K tejto pecke sme sa snažili dostať , čo najbližšie a rád by som Vám ju predstavil v poslednom 5 bloku tejto série.
Aj keď nič nie je dokonalé a reálne perpétum mobile neexistuje – minimalizovať straty je to podstatné.
PS: Dôležité je sa odlíšiť od výrobnej mašinérie vozidiel, kde sa používa pre 1 000 000 vozidiel rovnaký spôsob zabezpečenia. A tak akékoľvek iné je pre páchateľov prekvapením.
do zabezpečenia priatelia
Peter Sirotňák
Secar Technológie