4. blok – Vyhľadávacie zabezpečovacie systémy

5 rozdielnych technológií , ktoré vám pomôžu pri výbere zabezpečovacej techniky do vozidiel.

Fúúúú tak sme tu opäť. Tak už máte jasno v prvých troch blokoch zabezpečovacích systémoch ? Tak si udržte čerstvú myseľ lebo dnes by som sa rád povenoval  vyhľadávacím zabezpečovacím systémom na báze GPS/GSM

Tešíte sa? Ja áno nakoľko som bol pri ich zrode a implementácii na Slovensku, ale keď tak rozmýšľam vlastne som bol pri všetkých 😊

Dnes by som systémy rozdelil na:

  • Vyhľadávacie systémy na báze GPS/GSM
  • Monitorovacie systémy na báze GPS/GSM

Skôr ako začneme ešte malé opakovanie aby sme vedeli správne pomenovať veci:

GPS

Je vlastne systém pozostávajúci hlavne so satelitov, ktoré obiehajú po obežných dráhach okolo našej Zeme. Keďže máme niekoľko veľmocí , ktoré vlastnia tieto systémy, na oblohe obieha Americké , Ruské,  Čínské … satelity nezávisle jeden od druhého. Ešte tam obiehajú aj satelity menších zemí ale to nie je podstatné. Mimochodom Európa na ten svoj stále čaká… Podstatné je , že tam hore je celkom hustý pohyb.

V prípade ak objekt , v našom prípade auto, je vybavený GPS komunikátorom (malá čierna krabička s GPS anténou) , ktorý je schopný nadviazať spojenie medzi satelitmi letiacimi niekoľko km nad zemou a autom idúcim/stojacim na ceste. Táto komunikácia nám prinesie 2 základné informácie. Geografické súradnice (zemepisná šírka a dĺžka) a čas. Zostáva otázka ako túto informáciu preniesť k bezpečnostným centrálnym pultom ochrany majetku aby vedeli zistiť polohu vozidla po krádeži. Tak prišla GSM.

GSM

Mobilná telekomunikačné sieť. Tak ako sa vieme posielať dáta z jedného mesta do druhého tak pre zabezpečenie je to rýchle a spoľahlivé prenesenie informácie o narušení vozidla na 24- hodinový pult ochrany majetku.

Vyhľadávacie systémy

Vyhľadávajú a svojou úspešnou činnosťou pomáhajú vrátiť ukradnutý majetok ich majiteľom a zároveň umožnia polícii chytiť , usvedčiť a zlikvidovať skupiny páchateľov združených v rôznych gangoch. Úloha vyhľadávacieho zabezpečovacieho systému je teda jasná, lokalizovať odcudzené vozidlo kdekoľvek v rámci povrchu zemského a umožniť tak výjazdovým jednotkám rýchly a veľmi presne cielený zásah. Ak sa k tomuto základu pripojí inteligentná riadiaca jednotka, vyhodnocujúca skutočné odcudzenie/vlámanie do vozidla podporené prenosom takejto informácie na 24-hodinový bezpečnostný pult tak máte BINGO !!!.

Čo teda musí vyhľadávací bezpečnostný systém obsahovať ?

Tu sú minimálne parametre:

  • Odolný voči rušeniu GPS/GSM signálu,
  • musí obsahovať vlastný záložný zdroj,
  • Musí obsahovať inteligentnú riadiacu jednotku, schopnú okamžitej reakcie pri napadnutí
  • musí vedieť poslať správu na centrálny pult min 3 cestami ( SMS, DATA, GPRS,…),
  • musí obsahovať anti deštrukčný optický senzor, aby ho z vozidla nemohol nikto demontovať
  • musí pracovať v rozličných frekvenčných pásmach počas prevádzky aby sa nedal lokalizovať páchateľmi
  • musí vedieť rozoznať prítomnosť rušičiek
  • minimálny zásah do elektroinštalácie vozidla
  • samo diagnostiku funkčnosti
  • dodržiavať garančné zásahy a prúdové odbery vozidla dané jeho výrobcom
  • garanciu prenosu signálu aj pri prechode hraníc v rámci celej Európy
  • veľmi jednoduchú a jednoznačnú obsluhu

To všetko je potrebné podporiť  24-hodinový pult, ktorý tieto údaje v reálnom čase spracováva a koná okamžite 365/7/24. Len takýto systém môžeme  plnohodnotne pomenovať  ako  Vyhľadávací zabezpečovací systém.

Montáž vyhľadávacieho systému do 3 hodín

Všetko ostatné, čo sa objavuje v rôznych reklamných a marketingových letákov vyčačkané super krásnymi mobilnými aplikáciami, kde vám auto jazdí po mapovom podklade sú len pozlátka a tieto GPS/GSM systémy patria do inej skupiny a tou sú:

Monitorovacie informačné systémy GPS/GSM

Úmyselne som tieto systémy vyčlenil zo zabezpečovacích systémov. Ich úloha je prednostne informačná a skôr prináša úspory ako ochranu. Sú založené na rovnakom princípe ako vyhľadávacie systémy ale neslúžia tomu účelu. Veď prečo by patrili potom do inej kategórie. Za určitých okolností majú aj bezpečnostný prínos. Ak to páchatelia nepredpokladajú tak sa môže vozilo lokalizovať a vrátiť majiteľovi aj takto jednoducho vybaveným GPS/GSM systémom. Základné rozdiely sú v bezpečnostných prvkoch systému. Monitorovacie systémy neobsahujú záložné zdroje, keď tak len veľmi malá kapacita aby bol zabezpečené korektné ukončenie prenosu dát po strate hlavného napájania. Zároveň nemajú doplnkové anti deštrukčné snímače a nemenia frekvenciu posielania dát. Pri zapnutí rušičky GPS/GSM signálu sú prakticky stratené a s nimi aj chránený majetok.

Montáž monitorovacieho systému cca 1,5 hodiny

Všimli ste si rozdiely medzi bezpečnostnými a monitorovacími systémami ?

Verím, že áno. Teraz už môžete vyberať lebo máte vedomosť.

Zaradením GPS/GSM systémov do zabezpečenia vozidiel sa hranice pôsobnosti podstatne zvýšili. Už o páchaní trestnej činnosti systémy neinformujú na 300 – 400 m ale na stovky kilometrov. Rýchlosť a pružnosť rýchlej reakcie a zásahových jednotiek v kooperácii s národným dispečerských centrom tvorí kompaktný bezpečnostný systém poskytujúci službu od inštalácie až po dohľadanie vozidla.

Teraz, keď sme si prešli už 4 bloky a máte možnosť a vedomosť porovnať výhody a obmedzenia jednotlivých typov zabezpečovacej techniky, nedráždi vás myšlienka, zostaviť jeden dokonalý bezpečnostný systém do svojho auta?

Že by to bola pecka?

K tejto pecke sme sa snažili dostať , čo najbližšie a rád by som Vám ju predstavil v poslednom 5 bloku tejto série.

Aj keď nič nie je dokonalé a reálne perpétum mobile neexistuje – minimalizovať straty je to podstatné.

PS:  Dôležité je sa odlíšiť od výrobnej mašinérie vozidiel, kde sa používa pre 1 000 000 vozidiel rovnaký spôsob zabezpečenia. A tak akékoľvek iné je pre páchateľov prekvapením.

do zabezpečenia priatelia

Peter Sirotňák
Secar Technológie

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len na účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov